VÅRT HUS OCH VÅRA LÄRMILJÖER
MONTESSORI-INSPIRERAD PEDAGOGIK
UTFLYKTER OCH AKTIVITETER
Barnens Hus är anpassat för att maximalt tillgodose barnens behov. Våra lärmiljöerär utformade utifrån barnets perspektiv med material och leksaker i barnhöjd, så att barnet kan välja fritt vad hen vill göra. Var sak har sin plats, så att barnet lätt får en överblick och det skapar även ordning i miljön. Barnen lär sig tidigt att ta fram ett material och sedan ställa tillbaka det på sin givna plats. På ett medvetet sätt ser våra pedagoger till att både de fysiska och sociala lärmiljöerna blir tillgängliga, stimulerande och utmanande för ditt barn.
Humlebo är anpassat för de yngre barnen med sin lilla toalett, handfat, bord och stolar. Fönstren går ned till golvnivå så att barnen kan se ut på gården. Gården är också avgränsad med en egen del för de yngre barnen. På sin egen gård kan de i lugn och ro leka.
Övervåningen är anpassad för de äldre barnen. Här finns arbetsbord och leksaker såsom lego, bilar, dockor och tågbana. På stora gården finns bland annat en stor sandlåda, klätterställning, gungor och möjlighet att sparka boll och cykla.
Pedagogerna på Barnens Hus arbetar för att alla barnen under hela sin vistelse på förskolan ska känna sig trygga och sedda.
Varje individ ska vara respekterad och ges möjlighet att utvecklas utifrån sin unika förutsättning. Detta uppnår vi genom att arbeta efter inspiration från Montessoripedagogiken med välutbildad och engagerad personal. Vi lär oss i samspel med varandra och tillsammans ska vi utforska och utmanas på olika sätt. Barnen tränar på att ta ansvar för det egna arbetet. Vi arbetar även temainriktat i mindre grupper med mål som vi har satt upp för terminen utifrån Lpfö18 Läroplan för förskola.